Montag, 2. März 2009

5,5 Wochen nach der Diagnose

Knapp 6 Wochen nach der Diagnose stehe ich nun unmittelbar vor dem Beginn meiner Therapie. Das Gespräch mit dem Chefarzt der Radioonkologie in Ruit verlief angenehm. Ich wurde ausgiebig über die anstehende Strahlentherapie aufgeklärt und bekam eine Übersicht über die anstehenden Wochen. Im Grunde läuft es ganz gemütlich an. Kommenden Freitag habe ich noch eine Voruntersuchung, bei der ein zusätzliches CT von meinem Hals und Kopf gemacht wird. Ich war zunächst etwas skeptisch, da ich ja erst vor einigen Wochen Ein CT machen lassen habe. Der Grund dafür ist aber einfach: Da ich in einer bestimmten Lage bestrahlt werde, dienen die CT-Bilder als Orientierungshilfe. Ihr könnt sie Euch als eine Art Bauplan vorstellen, der dazu dient mich genau zu vermessen. Die Bestrahlung findet aus mehreren Winkeln statt, die anhand der CT Bilder bestimmt werden können. Bei mir werden das 5 unterschiedliche Winkel sein. (deshalb auch das CT vom Kopf) Die Strahlen treffen sich dann in dem zu behandelten Punkt. Man erreicht dadurch, dass das gesunde Gewebe nicht zu stark belastet wird, trotzdem wird nicht zu wenig bestrahlt, da sich die Dosis der Einzelstrahlen aufaddiert.
Behandelt werde ich liegend auf dem Rücken. Dabei ist es sehr wichtig ist, dass ich mich während der Behandlung möglichst nicht bewege, da sonst die Strahlen nicht den gewünschten Ort erreichen. Deshalb wird kommenden Freitag zusätzlich eine Gesichtsmaske aus Hartplastik angefertigt, die ich bei jeder Therapieeinheit tragen muss. Sie bietet den Therapeuten die Möglichkeit mich auf der Liege zu fixieren, damit ich meinen Kopf nicht bewegen kann. Zusätzlich können darauf Markierungen gemacht werden, mit deren Hilfe die Strahlenmaschine mit wenigen Handgriffen auf meine exakt benötigten Einstellungen abgestimmt werden kann. Ihr müsst Euch vorstellen, dass in diesem Therapiezentrum täglich zwischen 200 und 300 Patienten behandelt werden. Um diese Masse durchzubekommen muss der Aufwand für die individuellen Einstellungen möglichst gering sein. Bei anderen Krebsarten bekommt man diese Markierungen mit einem wasserfesten Stift auf die Haut, was bei mir, dadurch dass ich im Gesicht- und Halsbereich behandelt werde, mit Sicherheit sehr amüsant aussehen würde.
Meinen Termin für die erste Betrahlung habe ich bereits erhalten: am 12.03. gehts dann los. Ich muss 3 Wochen lang in Behandlung. 5 Tage die Woche, das Wochenende bleibt wie erwartet frei. Der eigentliche Behandlungsprozess dauert zwischen 15 und 20 Minuten, wobei die meisste Zeit für das Positionieren und die Einstellungen drauf gehen wreden. Hinterher kann ich dann schon wieder nach Hause. Auto fahren wird wohl nicht drin sein. Ich habe zwar kein Verbot bekommen, trotzdem würde ich es keinem empfehlen, da man, im Falle eines Unfalls für den Schaden aufkommen muss. Ich werde deshalb auf das Angebot der Krankenkasse zurückgreifen und einen Taxiservice nutzen, trotz einer Selbstbeteiligung von 5 Euro pro Fahrt.
Mit Nebenwirkungen werde ich vor allem gegen Ende der Therapie rechnen, da sich die Strahlen auch insgesamt aufaddieren. D.h. ich werde in der letzten Woche die höchste Dosis erhalten haben. Sicher rechnen soll ich mit einer Reaktion der Haut, die in der Regel wie bei einem Sonnenbrand reagieren wird. Ebenso wird meine Ohrspeicheldrüse in Mitleidenschaft gezogen, was zur Folge hat, dass ich Probleme mit der Speichelproduktion bekommen kann, worunter eventuell auch mein Geschmackssinn leiden wird. Halsschmerzen, örtlicher Haarausfall, Appetitlosigkeit und Entzündungen im Mund-Rachenbereich sind ebenso relativ häufig.
Trotzdem kann man sagen, dass die Nebenwirkungen einer Strahlentherapie kaum mit einer Chemo vergleichbar sind, da bei einer Chemo der komplette Körper leidet und bei einer Strahlentherapie wirklich nur der betroffene Bereich behandelt wird. Ich kann mich also wirklich glücklich schätzen von einer Chemo verschont zu bleiben.
Sport machen ist zum Glück auch drin, trotzdem muss ich darauf achten, dass ich nicht übertreibe. Schwimmen geht leider wegen dem Chlor nicht, aber leichtes Joggen oder Fahrrad fahren sind drin und werden auch empfohlen. Die dabei ausgeschütteten Glückshormone würden meine Stimmung verbessern und mein Immunsystem stärken, aber das wusste ich ja schon ;-) Bin wirklich gespannt wie das Ganze dann ablaufen wird. Ich bin auf jeden Fall froh gut aufgeklärt worden zu sein, da ich jetzt einfach weiß, was genau auf mich zukommen wird.
Wichtig für mich war noch zu wissen, wie ich eigentlich weiss, ob die Therapie angeschlagen hat oder nicht. Ich erfuhr, dass die betroffenen Krebszellen sehr empfindlich auf Strahlen reagieren und meine Lymphknoten sehr schnell abschwellen werden. Für mich noch ziemlich unvorstellbar, schließlich habe ich nun über 4 Jahren mit einem geschwollenen Hals gelebt. In einigen Fällen kann es zwar passieren, dass die Lymphknoten durch die Behandlung vernarben und dadurch geschwollen bleiben, was aber angeblich sehr selten vorkommen soll.
Wie Ihr seht bin ich nun wieder einen Schritt weiter gekommen und bin wirklich froh, dass es endlich losgeht. Dankbar bin ich v.a. meinem Onkologen, der mir zu einem sehr schnellen Termin im Klinikum verholfen hat, da ich sonst, wegen Überfüllung (!) vor Ende März keinen Termin bekommen hätte.
Soviel zum aktuellen Stand. Am Freitag gehts dann also weiter, bis dato wünsch ich Euch (wie immer) eine angenehme Restwoche.
auf bald,
felix

Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Hi Dear, are you really visiting this website regularly,
if so after that you will without doubt get nice knowledge.



Also visit my blog: private krankenversicherung familie

Anonym hat gesagt…

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest
twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

my webpage :: make money with affiliate

Anonym hat gesagt…

I leave a response whenever I like a article on a site or I have something to contribute to the discussion.
Usually it's caused by the fire communicated in the article I browsed. And after this article "5,5 Wochen nach der Diagnose". I was excited enough to drop a thought ;) I actually do have 2 questions for you if it's okay.

Is it just me or do a few of the comments look
like they are coming from brain dead individuals?
:-P And, if you are posting on other online sites, I would like to keep up with everything fresh you have to post.
Would you make a list the complete urls of your
public sites like your Facebook page, twitter feed,
or linkedin profile?

Take a look at my site - catalina island vacation packages

Anonym hat gesagt…

Marvelous, what a web site it is! This web site provides useful data to us, keep it up.


My webpage; kredit ohne schufa Erfahrungen

Anonym hat gesagt…

What's up every one, here every person is sharing these experience, thus it's pleasant to read this website, and
I used to pay a visit this webpage all the time.

Feel free to surf to my web site: kids business ideas

Anonym hat gesagt…

I have to thank you for the efforts you have put in penning this blog.
I really hope to view the same high-grade content by you in the future as well.
In truth, your creative writing abilities has inspired me
to get my own blog now ;)

my website freiwillige versicherung

Anonym hat gesagt…

Ahaa, its good discussion concerning this paragraph here
at this web site, I have read all that, so at this time
me also commenting here.

Here is my website - cheap reseller Hosting package
Also see my page > website hosting company

Anonym hat gesagt…

I truly love your site.. Excellent colors & theme.

Did you develop this web site yourself? Please reply back as I'm attempting to create my own website and would like to know where you got this from or just what the theme is named. Kudos!

my webpage how make money with clickbank
My web page :: free clickbank products

Anonym hat gesagt…

Hello, I enjoy reading all of your post. I wanted to write a little comment to support you.


Feel free to visit my web site :: jobs for stay at home mothers

Anonym hat gesagt…

Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely
well written article. I'll make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I will certainly return.

my website :: günstigste krankenversicherung

Anonym hat gesagt…

I am actually pleased to glance at this webpage
posts which consists of lots of helpful information, thanks for providing these kinds of statistics.


My web-site; dedicated server hosting reviews

Anonym hat gesagt…

You should be a part of a contest for one of the highest
quality websites online. I will recommend this web
site!

Also visit my homepage private krankenversicherungen im test

Anonym hat gesagt…

First off I would like to say excellent blog!
I had a quick question in which I'd like to ask if you don't mind.
I was interested to find out how you center yourself and clear your
thoughts prior to writing. I've had a difficult time clearing my mind in getting my thoughts out. I truly do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints? Appreciate it!

Here is my page - beiträge krankenversicherung vergleich

Anonym hat gesagt…

First of all I want to say superb blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't mind.
I was curious to know how you center yourself and clear your thoughts before writing.
I've had trouble clearing my thoughts in getting my ideas out there. I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally lost just trying to figure out how to begin. Any suggestions or hints? Kudos!

My weblog ... seo experts in india

Anonym hat gesagt…

If you are going for best contents like me, only pay a quick visit this web site everyday for the reason that it
offers quality contents, thanks

My page billig kinderschuhe

Anonym hat gesagt…

After looking at a handful of the blog articles on your web site, I
honestly like your way of writing a blog. I book marked it to my bookmark
webpage list and will be checking back in the near future.
Please visit my website too and tell me your opinion.


Here is my webpage - Read �

Anonym hat gesagt…

Very nice write-up. I definitely love this site.
Keep writing!

My weblog: bahamas all inclusive

Anonym hat gesagt…

great issues altogether, you simply won a logo new reader.
What could you suggest in regards to your put up that you just made
a few days in the past? Any positive?

Here is my website vacation planner

Anonym hat gesagt…

It's amazing to pay a quick visit this web page and reading the views of all friends on the topic of this post, while I am also keen of getting experience.

Here is my webpage :: wechsel gesetzliche krankenversicherung

Anonym hat gesagt…

I've been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's
pretty worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than
ever before.

Feel free to surf to my website - home equity Rates

Anonym hat gesagt…

Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging for?

you made blogging look easy. The overall look of your website is magnificent,
let alone the content!

my page caribbean travel

Anonym hat gesagt…

My spouse and I stumbled over here by a different
web address and thought I might check things out. I like what
I see so now i'm following you. Look forward to looking into your web page repeatedly.

Here is my website - GreggCng - Wiki des Romanischen Seminars

Anonym hat gesagt…

It's in fact very complex in this active life to listen news on Television, therefore I only use the web for that purpose, and get the hottest news.

My web page 1

Anonym hat gesagt…

It's really very complicated in this active life to listen news on Television, so I simply use web for that purpose, and get the hottest news.

Also visit my web page :: www.guenstig-urlaubmachen.com

Anonym hat gesagt…

Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out.
Please let me know where you got your theme. Many thanks

Take a look at my web-site: Reisen in die Türkei

Anonym hat gesagt…

Wow, this paragraph is good, my younger sister is analyzing such
things, thus I am going to convey her.

Also visit my web-site :: home equity home loan

Anonym hat gesagt…

I do not know whether it's just me or if everyone else encountering problems with your blog. It seems like some of the written text in your posts are running off the screen. Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them too? This may be a problem with my web browser because I've
had this happen before. Kudos

My webpage :: get approved for home loan with bad credit

Anonym hat gesagt…

Howdy webmaster I like your location ….

Here is my blog Private Krankenversicherung FüR Angestellte

Anonym hat gesagt…

Once you've finally decided to build your own family or to add on to your brood, read on. This pain occurs when the egg is released from the ovary, and consequently will take place at the same time every month. You are in for an adventure that will last a lifetime.
http://pregnancyhelper.in